Kuolema on hyväksi. Elämän päättyminen antaa elämälle ja kokemuksille merkityksen. Yksilötasolla läheisen kuolema on usein tragedia, mutta ihmisyyden näkökulmasta taas kuolevaisuus voidaan nähdä hyvänä, suorastaan fantastisena tapahtumana. Kuolema on liikkeellepaneva voima, joka värittää elämän aikana tehtäviä ratkaisuja ja valintoja. Fantastic Death -näyttelyssä elämä ja kuolema ovat yhtä. Kun suhde omaan kuolevaisuuteen vahvistuu, aukeaa myös mahdollisuus kokea elämä syvemmin.
Daniel “Hello” Mensah (s. 1968) on ruumisarkkutaiteilija, joka on tehnyt näyttelyyn kolme fantasia-arkkua (fantasy coffins). Fantasia-arkkuja käytetään Ghanassa ga-kansaan kuuluvien kristittyjen parissa. Niitä teetetään yhteisön arvostetuimmille jäsenille heidän kuollessaan. Fantasia-arkku kuvaa usein kuolleen henkilön ammattia. Fantastic Death -näyttelyn arkut esittävät käsiasetta, Coca-Cola-pulloa ja tilapia-kalaa.
Noora Geagean (s. 1981) videossa Life goals raskaana oleva nainen toimii jalkapallokentällä maalivahtina. Välillä pallo menee maaliin, toisinaan maalivahti tekee upeita torjuntoja ja hetkittäin voimat taas ehtyvät. Geagean videossa ihminen on kaikkea. Hän on aktiivinen tekijä, tekemisen kohde, selviytyjä, kuoleva ja elämän suojelija. Videoon on tiivistetty kuvaus elämästä.
Selfie-arkku on Vilma Metterin (s. 1977) kokemuksellinen installaatio, jossa kävijä voi hetken rauhoittua ruumisarkussa ja ottaa halutessaan ”viimeisen poseerauksen”. Selfiet heijastetaan gallerian seinälle, josta ne on mahdollista kuvata ja jakaa sosiaalisen median kanavissa hashtagilla #arkkuselfie. Voimakkaan kokemuksen lisäksi Metterin teos haastaa miettimää, onko kuolema tabu digitaalisessa maailmassa.
Monissa, erityisesti muinaisissa, kulttuureissa hautaan laskettiin vainajan lisäksi hänelle tärkeitä esineitä, joita kuollut saattaisi tarvita tuonpuoleisessa. Aurora Reinhardin (s. 1975) teos 2000-luvun aarteita on kokoelma hänen ystävänsä käsilaukussa vuosien varrella kantamista esineistä. Kannamme käsilaukuissa ja repuissa mukana meille tärkeimpiä tavaroita päivittäin. Pitäisikö ne laittaa kuolevan matkaan nykyaikana?
Näyttely on rakennettu tiiviissä yhteistyössä taiteilijoiden ja kuraattori-tuottaja Anna Miettisen kanssa. Taiteilijat ovat yhteisen ideoinnin pohjalta toteuttaneet teoksensa Fantastic Death -näyttelyä varten. Taustalla on jokaisen taiteilijan halu käsitellä teoksissaan kuolevaisuutta sekä kuoleman positiivisia merkityksiä elämälle.
Anna Miettinen
Fantastic Death -tapahtumat sunnuntaisin 26.1. & 2.2. & 9.2. klo 14
Su 26.1. klo 14–14.30 Liila Jokelin – akustinen soolokeikka Liila Jokelin on laulaja-lauluntekijä, joka rakastaa vahvaa tarinaa. Melankolista folk-laulelmaa, retrorockia sekä takapotku-punkia tuotannossaan yhdistelevä Jokelin julkaisi Risto Ylihärsilän tuottaman esikoisalbuminsa Kaamos on huono esileikki marraskuussa 2019 Helmi Levyjen julkaisemana. Kuolleiden puolue -singlellään Liila on halunnut karnevalisoida kuoleman tavalla, jossa elämän vääjäämätön loppu sytyttää yksilöissä yhteisöllisyyden roihun. Biisin musiikkivideon voit katsoa tästä. Fantastic Death -näyttelyssä Liila Jokelin soittaa puolen tunnin akustisen soolokeikan.
Su 2.2. klo 14–15 Reinhard, Metteri ja Geagea – artist talk Aurora Reinhard, Vilma Metteri ja Noora Geagea esittelevät näyttelyssä esillä olevat teoksensa. Kuraattori-tuottaja Anna Miettinen kertoo Daniel ”Hello” Mensahin töistä sekä ghanalaisista fantasia-arkuista. Tervetuloa kuulemaan tarinat näyttelyn taiteen takana!
Su 9.2. klo 14–15.15 filosofi Sara Heinämaa – luento
Fantastic Death -taidenäyttelyn viimeisenä päivänä Jyväskylän yliopiston akatemiaprofessori filosofi Sara Heinämaa luennoi otsikolla ”Kuolevaisuus on olennaista ihmisyydelle.” Kuolevaisuus ja kuolevaisuuden kokemukset ovat yksiä niistä aiheista, joista Heinämaa on kirjoittanut ja luennoinut laajasti pitkän uransa aikana. Heinämaan tärkeimpiin julkaisuihin kuuluu Birth, Death, and Femininity (Syntyminen, kuolema ja feminiinisyys) vuodelta 2010.