1.3. — 24.3.2024

Adel Abidin:
The Revolt

ADEL ABIDIN – THE REVOLT
Kuratointi: Nat Muller

Taiteellisessa työskentelyssäni olen kiinnostunut löytämään yhteyksiä nykyaikaisten ja historiallisten tapahtumien välillä. Tässä näyttelyssä keskityn yhteen varhaisimmista tunnetuista orjuutettujen kaakkoisafrikkalaisten kapinoista, joka tunnetaan nimellä Zanj-kapina (869–883 jaa.) ja alkoi Etelä-Irakin Basrasta. Zanjit ovat bantuja, jotka alun perin vangittiin Kaakkois-Afrikan rannikolta ja kuljetettiin Irakiin. Heidät orjuutettiin kuivattamaan alueen marskimaita maatalouskäyttöä varten, sekä louhimaan niiden suolaa.

Forum Boxin yksityisnäyttelyni tarjoaa visuaalisen vastakertomuksen historiankirjoitukselle, joka on usein voittajien kirjoittamaa. Se korostaa arabikulttuurin suullisen tarinankerronnan tärkeää roolia historiallisten kertomusten muovaamisessa ja esittelee zanjien vaiennettuja ääniä kolmessa osassa.

 

TAUSTAA

Zanj-kapina liittyy olennaisesti nykyisiin keskusteluihin ja käytäntöihin dekolonialismin ja historiallisten epäoikeudenmukaisuuksien ympärillä. Neljätoista myrskyisää vuotta kestänyt orjakapina puhkesi Irakissa, vilkkaassa Basran kaupungissa. Kansannousu syntyi orjuutetun kansan vaatimuksista perusoikeuksiin ja ihmisarvoon sanoinkuvaamattoman sorron ja hyväksikäytön edessä.

Zanj-kapina ja sen johtaja

Tämän historiallisen kapinan ruorissa seisoi arvoituksellinen Ali Ibn Muhammad, jonka todellinen alkuperä on jatkuvan spekulaation ja kiistelyn aiheena. Alin elämä ja hänen johtajuustaitonsa kiehtoivat minua, ja halusin näyttelyssäni selvittää hänen masinoimansa orjien vapautusvallankumouksen vaiheita. Zanj-kapina on yksi historian pisimmistä ja verisimmistä.

Ali oli karismaattinen ja kunnianhimoinen johtaja, ja kapinassa hyödynnettiin monia erilaisia strategioita kannattajien kokoamiseen ja Abbasidi-kalifaatin (750–1258 jaa.) haastamiseen. Alin älykkyys ja oveluus näkyivät hänen kyvyssään vedota mystiikkaan ja manipuloida olosuhteita omaksi edukseen. Väittämällä ymmärtävänsä lintujen kieltä, lausumalla tuntemattomia säkeitä Koraanista ja kommunikoimalla enkelien kanssa, Ali valloitti sorrettujen sydämet ja mielet. Hän tarjosi heille toivoa epätoivon keskellä. Ali hyödynsi yhteiskunnallisia epäkohtia strategisesti ja hänen runollinen retoriikkaansa resonoi syvästi niiden keskuudessa, jotka olivat vuosikausia kestäneet alistamista ja hyväksikäyttöä.

Lupaamalla syrjäytetyille massoille vapautta, maata ja oikeudenmukaisuutta, Ali esiintyi toivon tuojana ja inspiraation symbolina. Hän onnistui innoittamaan armeijallisen miehiä, joilta oli riistetty vapaus ja muut perusoikeudet.

Ylitsepääsemättömiltä tuntuvista esteistä ja lujasta vastustuksesta huolimatta Ali Ibn Muhammadin horjumaton päättäväisyys ja näkemyksellinen johtajuus jättivät lähtemättömän jäljen historian kirjoihin. Hänen perintönsä edustaa vastarinnan henkeä parhaimmillaan sekä periksiantamatonta vapauden ja oikeudenmukaisuuden tavoittelua.

 

OSA 1
Ensimmäisessä galleriatilassa oleva Unmatched Narratives koostuu piirroksista, joissa muste vuotaa paperin läpi. Kokonaisuudessaan piirustukset muistuttavat mustavalkoista luonnoskirjaa, jonka sivuille tämä historiallinen tapahtuma asettuu. Katsojan huomio kiinnittyy ensin piirustuksien siluetteihin, mutta lähempää tarkasteltaessa historiankirjoista poispyyhityt yksityiskohdat heijastuvat esiin peilien kautta.

Teostiedot: Metalliset kehykset: 400mm x 300mm x 200mm / Peilit: 2950mm x 180mm x 6mm / Akryyliarkit: 2950mm x 180mm x 3mm / Muste Canson-paperille: 2950mm x 180mm x 120g.

OSA 2
Ympäri galleriaa levittäytyvä veistossarja Documents On Salt on valmistettu luonnollisista suolalevyistä. Tämä tietoinen materiaalivalinta korostaa zanjien rajallisia resursseja oman kärsimyksensä dokumentoimiseen – suola toimi heidän ensisijaisena ilmaisuvälineenään. Suolaveistosten avulla zanjit pystyivät kertomaan ahdingostaan.

Teostiedot: Installaatio koostuu luonnollisista suolalaatoista valmistetuista patsaista. Tukirakenteet ovat metallia. Paino ja koko vaihtelevat.

OSA 3
Saline Lands on yksikanavainen videoinstallaatio joka kuvaa unohtumatonta matkaa suolamaiden halki, kunnioittaen Zanj-kapinan viimeistä taistelua.

Teostiedot Yksikanavainen videoinstallaatio / Kesto: 00’04’52’13 min / 4k Digital / stereo / 16:9.
Crew: Dop: Anton Demerjian / Tuotantoassistentti: Hassan Abu-Jarar / Motion Control -teknikko: Ra’ad Abdallah Alswaeer / Dolly grip -assistentti: Ali Masoud Alsufi / Offline editing: Adel Abidin / Online editing ja värimäärittely: Martin Jäger / Sound design: Timo Anttila & Jaakko Heikura – Humina Oy.

 

Näyttelyä on tukenut SKR / Finnish Cultural Foundation, Helsinki.

Kiitokset: Mahmoud Al-sifayyih, Pekka Niittyvirta, Gregoire Rousseau, Aleksi Tolonen, Hassan Abu Jarar, Delair Shaker, Abeer Seikaly, RFC – The Royal Film Commission in Jordan / Abedalsalam Alhaj, Michael Telford and Aura Hakuri.


Helsinkiläinen taiteilija Adel Abidin (s. 1973, Bagdad, Irak) tunnetaan parhaiten ennakkoluulottomasta historian, identiteetin, politiikan, konfliktien ja muistin tutkiskelusta. Hänen projektinsa ovat saaneet tunnustusta lukuisissa näyttelyissä ympäri maailmaa.

Abidin suoritti kandidaatin tutkinnon maalaustaiteen osastolta Bagdadin Kuvataideakatemiassa (BFA, 2000) ja maisterintutkinnon tila-aikataiteissa Helsingin Kuvataideakatemiassa (MFA, 2007). Hänelle on myönnetty useita palkintoja, kuten arvostettu Ithra Art Prize -palkinto (Saudi-Arabia, 2023), Taideyliopiston Vuoden Alumni (2022), visuaalisen taiteen Suomi-palkinto (Helsinki, 2015),  Ars Fennica -palkinnon ehdokkuus (Helsinki, 2011), Jawad Saleem -palkinto (Bagdad, 2001) ja kolmas palkinto Ismail Fatah Al Turkille (Bagdad, 1999).

Abidinin teoksia on monissa julkisissa kokoelmissa, mukaan lukien Nykytaiteen museo Kiasma, Kansallisgalleria, Darat El-Fenun Jordaniassa, Mathaf – Arab Art Museum Dohassa, Qatarissa, Kamal Lazzar -säätiö Tunisiassa, King Abdulaziz Center for World Culture – Ithra, Dhahranissa, Saudi-Arabiassa, ja NGV – National Gallery of Victoria Melbournessa, Australiassa, sekä monisssa yksityisissä kokoelmissa.

Edustettuaan Suomea Pohjoismaiden paviljongissa 52. Venetsian biennaalissa vuonna 2007, Abidinin töitä on ollut esillä lukuisissa biennaaleissa maailmanlaajuisesti, mukaan lukien Göteborgin biennaali (2007), 11. Kairon biennaali (2008), 17. Sydneyn biennaali (2010), Sharjah Biennale (2011), 54. Venetsian biennaali – Irakin paviljonki, Venetsia (2011), 56. Venetsian biennaali – kansainvälinen näyttely, Palazzo Franchetti (2015), 5. Guangzhoun triennaali (2015) ja 7. Moskovan biennaali (2017, Moskova) ) ja NGV Triennaal – National Gallery of Victoria Melbournessa (2017).

www.adelabidin.com

Mediabox