Näyttelyjulisteessa on taiteilija Olena Shtepuran teos By Own Tears. Taiteilija kuvailee työtään seuraavasti: “Nämä ihmiset ovat kohdanneet valtavan tragedian. Heidän piti selvitä kidutuskammiosta, ja nyt heidän pitää elää siellä.” Shtepuran toinen esillä oleva teos On the Edge kuvastaa elämää kahden eri maailman välillä samanaikaisesti: “Olen parhaillaan Wienissä, mutta luen jatkuvasti uutisia Ukrainasta ja elän se ajatuksissani. Tästä syystä tunnen kaksijakoisuutta kahden hyvin erilaisen tunnetilan välillä, kun kauniina aurinkoisena päivänä juon aromatisoitua kahvia Wienissä ja samaan aikaan luen uutisia Ukrainassa tapahtuvista tragedioista. Tämä on tunteiden vuoristorataa.”
Shtepura ja hänen ystävänsä Ksenia Datsyuk lähtivät Wieniin sodan alussa ja jatkoivat teosten työstämistä siellä. Heidän työnsä lopputulos oli yhteisnäyttely Stages Wienin Albert Art Galleryssa. Kaksi Datsyukin teosta sarjasta Diary ovat esillä Forum Boxin näyttelyssä. Teossarja sai alkunsa Ukrainan hyökkäyksen myötä ja se sisältää kymmenittäin teoksia – niin luonnoksia kuin valmiita teoksia.
Näyttelyssä nähdään myös Zakhar Shevchukin työt Bucha #1 sekä Sowing is approaching. Ensimmäisen teoksen nimi puhuu puolestaan – Shevchuk kuvaa kuvaa, joka kiersi maailman ympäri Kiovan tapahtumien jälkeen. Sowing is approaching on erittäin voimakas teos, joka viestittää, että sodasta tai pommituksista huolimatta ukrainalaisten tulee kylvää peltonsa ruokkiakseen itsensä, ja koko maailman.
Dmytro Koval – kiovalaisen klassisen maalauskoulun edustaja – jatkaa luomistaan omalla tavallaan. Kovalin teoksia on tunnustettu arvostetuilla palkinnoilla Ukrainassa useampaan kertaan, ja hänen töitään on myös esitetty useissa näyttelyissä ulkomailla. Halusimme sisällyttää näyttelyyn taiteilijan maisemateoksen Red sky over the Irpen embankment, jossa näkyvät sodan jäljet.
Veronika Blyznyuchenko on niin ikään jatkanut teostensa työstämistä tyyliään muuttamatta – hänen teoksensa on kyllästetty ukrainalaisella kasvistolla ja eläimistöllä. Blyznyuchenko on syntynyt ja asunut Harkovassa, mutta joutui jättämään jatkuvasti tulessa olevan kotikaupunkinsa ja muuttamaan Portugaliin. Siellä hän sai lämpimän vastaanoton paikalliselta perheeltä, joka tekee parhaansa kannustaakseen häntä jatkamaan teosten luomista. Näin hän tekeekin päivittäin, eikä suunnittele lopettamista. Näyttelyssä näemme Blyznyuchenkon teoksen Lilies – kirkkaan ja uskomattoman kauniin vesivärityön. Lisäksi näyttelyssä tulee olemaan taiteilijan luomia silkkihuiveja myynnissä näyttelyn avajaisiltana.
Näyttelyn nuorimpia taiteilijoita on Denys Kulikov omaperäisellä maailmankuvallaan ja tulkinnallaan sodasta. Kulikov toteuttaa työstä digitaalisesti, mutta se ei tee teoksista vähemmän merkittäviä – päinvastoin. Hänen kaksi työtään It’s Not for Nothing that You Caught the Grains sekä You’re Not Welcome Even in Hell pilkkaavat satiirisesti hyökkääjien armeijaa. Ensimmäisessä teoksessa nähdään auringonkukkien idättävän pääkalloa siemenestä, jonka miehittäjä toi maahamme. Toisessa teoksessa näemme, kuinka Paholainen karkottaa kuolleet miehittäjät Helvetistä, koska he eivät ole tervetulleita edes sinne.
Yuriy Denisenkov on toinen Ukrainan maalauskoulun edustaja. Denisenkovin työt reflektoivat Kiovan lähiöissä tapahtuneen tragedian seurauksia Irpinin ja Buchan kaupungeissa. Näyttelyssä on esillä kopiot kahdesta taiteilijan teoksesta sarjassa Evacuation. Denisenkov kuvailee teoksiaan seuraavasti: “Kiovan evakuoinnin aikana näin useita ruhjottuja, ammuttuja ja poltettuja autoja. Ihmiset yrittivät paeta näillä autoilla, mutta heidät ammuttiin venäläisten miehityksestä. Tässä työssä minulle on tärkeä välittää aineettomuuden tunnetta ja ihmiselämän haurautta.”
Veronika Cherednychenko reflektoi sodan teemoja abstraktista näkökulmasta. Näyttelyssä Cherednychenko esittää töitään sarjasta Black Sprout. Taiteilija kuvaa kuvasarjaansa seuraavasti: “Inspiroituneena luonnosta, joka on sodan tuhoama ja traumatisoima. Teosten luomishetkellä halusin esittää tunnetta elämän ja kehityksen päättymisestä, ajan ja kaikkien orgaanisten prosessien abstraktista pysähtymisestä. Mutta kun keskellä kesää näimme kuvia palaneista pelloista Ukrainassa, näyttää nyt tämä teossarja yhä enemmän ilmiselvältä.”
Osa teostuotoista lahjoitetaan Ukrainan sodasta kärsivien ihmisten kuntouttamistoimintaan ja loppuosa jää taiteilijoille itselleen.
Aukioloajat
Näyttely on auki 1.–11. syyskuuta joka päivä klo 12–17.
Ostaminen
Ostamansa teoksen saa halutessaan heti mukaan. Maksutapoina käy kortti ja lasku. Osto onnistuu myös korottomalla osamaksulla.
Näyttelyn teoksiin pääset tutustumaan myös täältä.
Ukrainian Charity Exhibitions on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka päätavoite on edustaa ja tukea ukrainalaisia taiteilijoita ulkomailla ja nykyisissä sotaolosuhteissa panostaa ukrainalaisten kuntoutukseen, jotka ovat kärsineet Venäjän armeijan käsissä.