Tuttuni kysyi: Onko sillä väliä, onko taideteos ihmisen vai koneen tekemä?
Kysymyksessä tiivistyivät monet luovan alan huolet tekoälyyn liittyen: kuvien tulva hukuttaa alleen taiteen arvostuksen, inhimillisyys ja luovuus taiteessa vähenevät ja tekijänoikeudet hämärtyvät.
Halusin kokeilla, mitä eroa itselleni taiteilijana on itse kuvaamani materiaalin ja tekoälyn luomien kuvien välillä. Mitä omalle tekijyydelleni tapahtuu, jos puolet teokseni kuvista on tekoälyn tuottamia?
Kokeilujeni ja pohdinnan kautta syntyi videoteos Growth.
Growth tutkii inhimillisen luovuuden ja tekoälyn välistä jännitettä kasvun metaforan kautta. Teoksessa naisesta alkaa versoaa kasvillisuutta, joka uhkaa peittää naisen lopulta alleen.
Pinja Valja on helsinkiläinen kuvataiteilija, jonka työskentely painottuu mediataiteeseen. Keskeinen teema hänen työskentelyssään on rajapinta todellisuuden ja todellisuuskäsitysten välillä – se, kuinka kulttuuriset ja psykologiset rakenteet, kieli ja kokemukset muovaavat yksilön käsitystä ympäröivästä todellisuudesta.Valjan teoksia on mm. HAMin ja Kansallisgallerian kokoelmissa, ja hänen elokuvallisia teoksiaan on taidekontekstin lisäksi esitetty elokuvafestivaaleilla kuten Nordisk Panorama. Valja on Taiteen maisteri 2016 Aalto-yliopistosta Valokuvataiteen koulutusohjelmasta ja suorittaa parhaillaan Taiteen tohtorin tutkintoa samaisessa yliopistossa.