”Näyttelyssä on esillä veistoksia ja tekstilähtöisiä reliefejä. Reliefien lähtökohtana on kahden, joskus kolmen sanan yhdistelmät. Olen poiminut erilaisista kielipeleistä sanoja, jotka eivät inhimillisessä kielessä muuten kohtaa. Teoksissa olen laittanut yhteen esimerkiksi ajankohtaisia yhteiskunnallisia sanoja sekä ihmisen anatomian ja taidehistorian käsitteitä. Kokeilujen kautta syntyneistä sanapareista valitsin toteutettavaksi sellaiset yhdistelmät, joiden kautta aukesi uudenlaisia tapoja hahmottaa nykyaikaa.
Kipsireliefien toteutukseen ja typografiaan sain vaikutteita antiikin kivitauluista ja keskiaikaisista käsikirjoituksista. Teokset käsittelevät muun muassa talouden ja luonnon suhdetta, utopioiden kuolemaa sekä fossiilisen sivilisaatiomme paikkaa ihmiskunnan historiassa.
Veistoksissa joko muokkaan olemassa olevia arkisia esineitä tai yhdistän toisiinsa kaksi esinettä, jotka eivät normaalisti kohtaa. Veistoksissa käytän mellakka-aitoja, hautakynttilöitä, Pirkka-olutta, Ikea-huonekaluja, kuntoilupainoja, makeisia, kalastusvälineitä ja akvaariotarvikkeita. Teokset käsittelevät muun muassa luopumista, empatian kaksijakoista luonnetta sekä ihmiselämää järjestävien yhteisten rajojen haihtumista ilmaan.
Reliefisarjaan kuuluvan Eyeball Slavery -teoksen voi tulkita käsittelevän digitaalisen maailman toimintalogiikkaa tai sen voi nähdä yleisenä kuvauksena visuaalisuuden ylivallasta suhteessa muihin aisteihin. Silmien kautta nähtynä asiat näyttäytyvät tarkkoina, selvärajaisina ja ennen kaikkea erillisinä. Maailma jakautuu havaintoja tekevään yksilöön ja ulkopuolisiin objekteihin. Näyttelyn teoksia valmistaessa minua kiehtoi erilaiset kategorioiden ylitykset, yhteenliukumat ja se mikä inhimillisessä kokemuksessa epäyksilöllistä. Teosten köyhdytetty visuaalisuus heijastelee tätä pyrkimystä.
Teoksilla ei ole yhtä yhtenäistä aihetta tai teemaa vaan yhdistävänä tekijänä toimii tietynlainen, yhteyksien luomiseen tähtäävä taiteellinen ote. Aihelähtöisen työskentelyn sijaan näyttelyn tekemisen metodina on toiminut kaiken ajattelu yhdessä ja samaan aikaan.”
Nestori Syrjälä työskentelee ekologisiin kriiseihin ja vaihtoehtoisiin tulevaisuuksiin liittyvien teemojen parissa käyttäen monipuolisesti eri medioita veistoksista performanssiin. Syrjälän teoksissa eriaineksiset, yhteiskunnalliset ja henkilökohtaiset aiheet liukenevat ja sekoittuvat toisiinsa. Viime vuosina Syrjälän teoksia on ollut esillä muun muassa Basel Social Clubissa, Kiasman kokoelmanäyttelyssä, Wäinö Aaltosen museossa sekä Ateenan Konservatoriossa.
Mediabox