The Firsts – Edmonia Lewis -video syntyi kestollisena performanssinsa taiteilijaresidenssissä Rooman nykytaiteen museossa. Teos on osa Sasha Huberin meneillään olevaa muotokuvasarjaa ”The Firsts”, joka tekee näkyväksi 1800- ja 1900-luvuilla ensimmäisinä Eurooppaan muuttaneiden afrikkalaisen diasporan henkilöiden historioita. The Firsts tutkii historiallista ja systemaattista rasismia, ja sen heikentäviä vaikutuksia nykyaikaisen afrikkalaisen diasporaan kuuluvien elämään, keskittyen naisten edustuksen puutteeseen. Kyseisen ryhmän sorto linkittyy suoraan valkoisen ylivallan ajattelu- ja toimintamalleihin, mikä on estänyt oikeudenmukaisen sosiaalisen ja ekonomisen kehityksen. The Firsts väittää, että tämä este on syy sille, miksi vielä tänäkin päivänä on mahdollista saavutuksellaan olla ’ensimmäinen musta’ monilla eri aloilla ympäri maailman.
Edmonia Lewis (1844-1907) oli queer afrikkalaisamerikkalais-haitilais-ojibwa kuvanveistäjä, joka työsti marmoria uusklassiseen tyyliin. Hän oli yksi ensimmäisiä mustia naisia Roomassa. Taiteessaan Edmonia kuvasi mieluiten afrikkalaisen diasporan ihmisiä ja alkuperäiskansoja ja saavutti kansainvälistä tunnettuutta taiteilijana, vaikka paikalliset fetisoivat ja leimasivat häntä. Edmonia oli syntynyt vapaana New Yorkissa, mutta Yhdysvalloissa hänen ei olisi ollut mahdollista saada kansainvälistä tunnustusta työlleen, vaan hän olisi ollut riippuvainen abolitionistien tuesta. Hän viettikin suurimman osan aikuiselämästään Roomassa. Huber tutustui Edmoniaan taiteilijaystävänsä, kanadalais-ranskalais-haitilaisen muusikon ja laulaja-lauluntekijän Melissa Laveaux’n kautta, joka sävelsi musiikkia Edmonian innoittamana oleskellessaan Roomassa. Laveaux’n musiikkia kuullaan videoteoksessa.
Ohjaus: Sasha Huber
Kuvaus: Petri Saarikko
Jälkituotanto: Eetu Vihervaara
Musiikki: Mélissa Laveaux
____
Sasha Huber (s. 1975, Sveitsi/Suomi) on Helsingissä asuva monialainen sveitsiläis-haitilaistaustainen kuvataiteilija. Hänen työskentelee ja esittää taidettaan kansainvälisesti ja on ensisijaisesti kiinnostunut muistin ja kuulumisen politiikoista, varsinkin suhteessa ympäristön kantamaan kolonialistiseen ylijäämään. Sensitiivisyys historiaa ja nykyisyyttä yhdistäviä hienovaraisia juonteita kohtaan on saanut Huberin suhtautumaan arkistomateriaaliin kerroksisena luovana praktiikkana, johon sisältyy perfomanssipohjaisia interventioita, videota, valokuvaa ja yhteistöitä.
Tietoisena välineen symbolisesta merkityksestä Huber on myös ottanut haltuun naulapyssyn epätasa-arvoisten voimasuhteiden uudelleenneuvottelun mahdollistava aseena. Huber työskentelee säännöllisesti luovana työparina kumppaninsa Petri Saarikon kanssa. Hän on valmistunut taideteollisesta korkeakoulusta maisteriksi ja suorittaa tällä hetkellä taiteellisen tutkimuksen tohtoriopintoja Zürichissä. Huberin You Name It -yksityisnäyttely kiertää tänä vuonna lukuisia taideinstituutioita, kuten Kunstinstituut Melly (Rotterdam), The Power Plant Contemporary Art Gallery (Toronto), Autograph (London), sekä Turun Taidemuseo.