Veikko Björk
Spår
De små träskulpturerna är ett slags fragment av liv, som väller upp ur minnets sedimentärä skikt när jag täljer i trä. Jag kommer ihåg bussar, små byggnader, vägar, en hel liten by som vi byggde som barn. Där kunde min bror och jag helt sjunka in i lekens magi.
Min avsikt var att koppla ihop skulpturerna med varandra till en väv som liknar ett nervsystem. Under arbetsprocessen har väven krympt till korta spiraler, som bitar av navelsträngen, en antydan till ett sammanhang. Jag tänker på minnenas förfall, döden, kolatomernas kretslopp. Min miljö blir besjälad och jag föreställer mig de dödas närvaro i växter, träd och stenar. I plastskräpet från havsstränderna har det fossilerade livet kondenserats via olja till plastföremål som har slängs i havet som onödiga. Jag trycker en plastbit mot örat och hör dundret av dinosauriens fotsteg.
Veikko Björk (f.1960) täljer minnesbilder ur det levda livet i trä. Trä är spiralformat ljus, det bär upp livet på jordklotet. Veikko Björk bor och arbetar i Helsingfors och periodvis på sin barndomsgård i Kitee. Han är bildkonstmagister från Bildkonstakademin(1999) i Helsingfors.
Salla Myllylä
Tuhkimontie 10
Videoinstallationen Tuhkimontie 10 skildrar renoveringen av ett 50-talshus i en förort i östra Helsingfors. Det 10-kanals videoverket följer vyerna från insidan till utsidan i fyra lägenheter i samma trappuppgång under en period av två år. Årstidernas växlingar utomhus jämförs med hur renoveringen fortskrider inomhus. Utsikten från samma rum på olika våningar illustrerar byggnadens förhållande till sin omgivning. Under renoveringsarbetet kommer en del av rummens invändiga ytor att skalas tillbaka till hur de såg ut vid byggnadstillfället, och utrymmet kommer att vara närvarande under många tidsperioder.
Roihuvuori representerar den första vågen av förortsbyggande i Helsingfors och är därför en betydande förort när det gäller arkitekturens och stadsplaneringens historia. Tuhkimontie 10, som ritades av Tarja Salmio-Toiviainen och Esko Toiviainen och stod klart 1955, är Roihuvuoris ”ormhus” med nio trappor. Jag har länge bott mittemot detta hus, så det är också mitt eget kvarter.
Jag blev fascinerad av byggnadens fönstermatris och den strukturella utsikten över omgivningen. Jag hade tittat på byggnaden från utsidan i åratal, men nu under dessa speciella omständigheter öppnades lägenhetsdörrarna och jag kunde fånga min omgivning från olika perspektiv. I en tidsinställd bild från en stillastående kameraposition är inramningen spekulativ: jag sätter gränserna för bilden och väntar på att något ska hända.
Tack till
Finska kulturfonden
Taike, Centret för främjande av konst
Finska Bildkonstakademin, Konstuniversitetet, Finland
Förnyelse
Invånarna på Tuhkimontie 10
Nanni Vapaavuori
Salla Myllylä är en Helsingforsbaserad bildkonstnär och doktorand vid Konstuniversitetet. Hon arbetar platsspecifikt med rörliga bilder. Myllylä utexaminerades från Fria konstskolan 2009 och från Konstuniversitetets konstakademi 2014. Hennes forskning handlar om förhållandet mellan plats och avgränsning.
Myllyläs verk har ställts ut på Mänttä Art Week (2024), Galleria G (2021), Hietsu Pavilion (2021), Kunsthalle Haihatus (2017), Galleria Huuto (2015, 2013), Frankfurter Kunstverein (2014), Kunsthal Charlottenborg (2017, 2012) och filmfestivaler som Tampere Film Festival (2016) och Japan Media Arts Festival (2016).
Aleksi Tolonen
In a Time of Chimpanzees I Was a Monkey
Att arbeta i ateljén är ett oändligt pussel, med dussintals två- och tredimensionella arbeten som pågår samtidigt, och en myriad av potentiellt matchande delar och utskärningar runt omkring mig. Det är ett ständigt klippande, limmande, hämtande, matchande. Det handlar om att arkivera och komma ihåg, att skapa ett system så att man en dag lätt kan hitta något man letar efter. Och i slutändan handlar det om att hitta, om inte den perfekta kombinationen, så i alla fall en kombination som passar. En där allt till slut faller på plats – ämne, färg, storlek och alla andra möjliga variabler är helt rätt. Det handlar också om att hitta något nytt, när överflödet av material ger dig ett alternativ som du inte ens tänkte på från början, och ändå finns det där framför dig, bättre än det du ursprungligen valde. Det är när två pappersbitar som du inte hade tänkt på tillsammans hamnar bredvid varandra av en slump och bildar ett perfekt par. Det är mängden av saker och den röriga spridningen av dem så att de lyckliga tillfällena kan inträffa då och då. Det är ödmjukheten att inse att man som konstnär inte alltid behöver göra och skapa, man kan bara acceptera det man hittar framför sig. Det är också ett val.
De senaste åren har jag kommit till ateljén, satt mig ner och börjat gå igenom allt material jag har i min ateljé: oändliga rester av klippt papper och tidningar och böcker, var jag kan få tag på mer, och alla tredimensionella saker som jag har samlat på mig från loppmarknader, skrothögar och gator och skogar. Förutom collage och målningar omfattar utställningen även arbeten i lera. Jag tycker om lerans greppbarhet och att jag som gjutare alltid upptäcker något nytt. Av lera skapar jag verk från kant till kant, från det exakta till det klumpiga, från det vackra till det groteska, även här vad processen ger mig.
För In a Time of Chimpanzees I Was a Monkey har jag närmat mig det hela på ett annat sätt. Jag ville njuta av att göra konst och att vara i ateljén, så jag ville inte göra en färdigutformad utställning utan gjorde det som kom till mig och som kändes naturligt. Tanken var att slumpen skulle styra mer och jag tror att de beslut jag fattade under processen i slutändan ledde verket i en viss riktning. En slags tråd växte fram i verket som om den smög sig fram, den behövde inte sökas eller tvingas fram. Jag finner en märklig humor i verket, en oro för världens tillstånd och en hjälplöshet inför det.
Den här utställningen stöds av VISEK och Taike.
Aleksi Tolonen (f. 1974) är en Helsingforsbaserad bildkonstnär som utexaminerades från Bildkonstakademin 2005. Han har deltagit i flera utställningar både i Finland och utomlands, senast i New York. Tolonens konst är baserad på material, han har gjort två- och tredimensionella verk, allt från serigrafi till stora installationer. Nyfikenhet och lekfullhet är kärnan i hans arbete, även om utgångspunkten ofta är allvarlig.
Mediabox