13.1. — 5.2.2023

Ilya Orlov:
Jumala pesukoneesta

  • Ilya Orlov: Metaphysical Washing Machine (2022–2023). Kuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Jumala pesukoneesta. Installaatiokuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: View of Rome with Inclined Horizon (2023). Kuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Metaphysical Washing Machine (2022–2023). Kuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Metaphysical Washing Machine (2022–2023). Kuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Jumala pesukoneesta. Installaatiokuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Jumala pesukoneesta. Installaatiokuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Stormface (2023). Kuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Jumala pesukoneesta. Installaatiokuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Jumala pesukoneesta. Installaatiokuva: Anna Autio.

  • Ilya Orlov: Spinscape (2013–2016). Kuva: Anna Autio.

Jumala pesukoneesta on helsinkiläisen taiteilijan Ilya Orlovin ensimmäinen laaja soolonäyttely. Suomessa Orlov tunnetaan parhaiten Leninin kotimuseon rekonstruoinnista Hakaniemessä 2017 ja dadaistisesta interventiosta Seurasaaren museonäyttelyssä 2016, ja kansainvälisesti osallistumisestaan Manifesta-10-biennaaliin 2014. Aivan viime aikoina Orlov on perustanut ja toimittanut sodanvastaisen taidelehden Shy Plumber, Anti-War Journal of Art and Anti-Art.

Uudessa näyttelyssään Orlov vie tavaramerkikseen muodostuneen strategian – perinteisten näyttelymuotojen hakkeroinnin, nykytaiteiden kliseillä leikittelyn, taidejargonin runollistamisen – entistäkin pidemmälle. Soolonäyttely muistuttaa enemmän keskenään yhteensopimattomien taiteilijoiden yhteisnäyttelyä, teoksia normaalisti selittävät näyttelytekstit muuttuvat itse teoksiksi, ja näyttelyn kuvaus on niin mutkikas esimerkki ”international art Englishiä”, että lukija muistelee kaiholla e-flux-ilmoitusten selkokieltä:

“Naittamalla Duchampin eroottista mekanistiikkaa unohdettujen barokkimaisemien kanssa;  jäljentämällä pikkutarkasti Malevitsin krakelyyrejä (vain voidakseen kääntää painovoiman päälle hänen painottomassa utopiassaan); laittamalla taiteilijan omia sukkeluuksia Timothy Mortonin ja Donna Harawayn kaltaisten nykyfilosofien suuhun; istuttamalla bysanttilaisen käänteisperspektiivin konstruktivistiseen aksonometriikkaan; ja lopulta, muuntamalla Sol Lewittin kuution ’metafyyiseksi pesukoneeksi’, näyttely kutsuu katsojan tarkastelemaan kulttuuria ja taidetta itseään psykedeelis-käsitteellisen kaleidoskoopin läpi.”

Näyttelyyn sisältyy maalauksia, litografioita, akvarelleja, mekaaninen veistos, tekstipohjaisia ja readymade-teoksia, valokuvia ja installaatio. Teokset ovat ostettavissa Forum Boxin kautta. Puolet taiteilijan näyttelystä saamista nettotuloista osoitetaan Ukrainan pakolaisia avustaville hyväntekeväisyysjärjestöille.

Näyttelyn tekemisessä on avustanut Eero Karjalainen, Mark Maher ja Anna Rawlings.

Kiitos konsultoinnista Juha-Heikki Tihinen, Leonor Ruiz Dubrovin, Matthew Cowan, Andrey Ustinov, Semyon Motolyanets, Sezgin Boynik ja Jyrki Siukonen.

Kiitokset myös Irina Ptakhova, Jan Kaila, Mika Elo, Kaisu Koivisto, Pasha and Sasha Rotts, Frank Brümmel, Elisa Vuori, Lars Federley ja Seppo Sinkkonen.

Ilya Orlovin työskentelyä vuonna 2022 ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus sekä Alfred Kordelinin säätiö. Näyttelyyn on saatu Suomen Kulttuurirahaston kuluapuraha.

Ilya Orlov (s. 1973) on Suomessa pysyvästi vuodesta 2015 asunut taiteilija, teoreetikko, toimittaja ja Kuvataideakatemian väitöskirjatutkija. Orlov on osallistunut Manifesta 10 -biennaaliin (2014). Vuonna 2018 Orlov oli ehdolla Suomen paviljonkiin Venetsian biennaaliin 2019 (yhteistyössä Joanna Warszan, Minna Henrikssonin, Britta Marakatt-Labban, Ahmed Al-Nawasin ja Gianni Talaminin kanssa). Orlov toimittaa Suomessa julkaistavaa, sitoutumatonta kansainvälistä sodanvastaista taidejulkaisua Shy Plumber (ISSN 2736-8203), joka esittelee sodanvastaisia ja Putinin-vastaisia taiteilijoita Suomesta ja maailmalta.

 

Mediabox