2.4. — 23.5.2021

Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN
Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

IISA MAARANEN – STONE IN A WATERING CAN

Navajo-kansalle turkoosi kivi merkitsee suojelusta. He ripustavat turkoosin kiven kotinsa kattoon, jotta se suojelisi heitä paholaiselta.*

Iisa Maarasen yksityisnäyttely Stone in a Watering Can levittäytyy Forum Boxin Permantoon ja Monttuun. Näyttely koostuu arabikumitemperalla puuvillalle ohuesti maalatuista teoksista, jotka liikkuvat esittävän ja abstraktin välimaastossa. Maalausten jälkeä hallitsee liike ja rytmi, mutta samaan aikaan tunnelma on hiljainen ja tyhjä.

Teoksissa vilahtelee kodin miljöö. Turkoosi väri toistuu näyttelyn maalauksissa nostaen pintaan lähteitä, joista etsimme turvaa. Maalaukset pysähtyvät erilaisiin pieniin hetkiin ja latautuvat merkityksillä.

Kylpyhuoneen peilikaapin purkit ja purnukat. Hohkaava saunakiuas ja kesäyön turkoosi valo ikkunassa. Sama turkoosi valo puhelimen vilkkuvassa näytössä. Käsi, joka etsii toista kättä. Arkinen askare. Huonekasvien siimes ja kastelukannu.

Tunnelma keinuu heleän ja tumman välillä kuin tunteiden loputtomasti vaihteleva maisema. Ohut maalausjälki leviää kankaalla kevyin pyörtein, se tihenee, etsii kiintopistettä, muuttaa suuntaa ja karkaa lopulta määrittelyjen ulkopuolelle. Tunnelma vaeltaa läsnäolosta poissaoloon ja takaisin.

Saapuminen ja lähteminen. Kodin ja muun maailman välinen tila. Yksityisyys ja yleisyys. Eteisen heleällä, pehmeällä matolla lepääviä kenkiä. Pihapolku. Sisäisen maailman pimeydessä juokseva peto, jota voi turvallisesti katsella ikkunasta.

Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus ja Suomen Kulttuurirahasto.

Kaikki näyttelyn teokset ovat katseltavissa myös portfoliosivullamme!

*Navajo-kansa on Yhdysvaltain lounaisilla alueilla asuva alkuperäiskansa.

––––

Iisa Maaranen (s.1987) on Helsingissä toimiva kuvataiteilija, joka valmistui vuonna 2018 kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta. Hänen taiteessaan usein arkiset asiat avautuvat maalauksen kautta monimerkitykselliseksi, mystiseksi kuvaksi. Maaranen on kiinnostunut vaihtoehtoisista, vähemmän myrkyllisistä maalaustavoista. Viime aikoina hänen päätekniikkanaan on toiminut arabikumitempera, jonka sideaineena on pellavaöljyyn sulatetetun dammarhartsin ja arabikumiliuoksen yhdistelmä. Hänen edelliset yksityisnäyttelynsä olivat Porvoon Taidehallissa, Galleria Katariinassa ja B-Galleriassa. Maarasen teoksia on ollut esillä myös Galerie Anhavan Emerging 2018 -näyttelyssä ja Kiasman Hullu Rakkaus -näyttelyssä.

www.iisamaaranen.com
@iisamaaranen



MARK NISKANEN & JANI-MATTI SALO – CLARE
Kolmikanavainen ääni-installaatio, 2021

Clare on ääni-installaatio, joka johdattelee intiimien kuvitelmien ja fantasioiden äärelle. Clare suodattaa ajatuksensa arkipäiväisistä twiiteistä viimeisen 14 vuoden ajalta ja saa muotonsa psykoanalyytikko Karen Horneyn teoriasta sisäisistä tarpeistamme.

Teoksen ensimmäinen osa, Compliance, viittaa kiintymyksen, hyväksynnän ja kumppanuuden tarpeisiin. Nämä tarpeet korostavat läheisyyttä ja yhteenkietoutuneisuuttamme toisiin.

Teoksen toinen osa, Aggression, viittaa vallan, tunnustuksen, ihailun sekä henkilökohtaisen saavutuksen tarpeisiin. Nämä tarpeet korostavat kilpailua ja vihamielisyyttä toisia kohtaan.

Teoksen kolmas osa, Detachment, viittaa omavaraisuuden, huomaamattomuuden sekä täydellisyyden tarpeisiin, jotka korostavat erillisyyttä toisista.

Teoskokonaisuus on saanut nimensä Karen Horneyn luoman fiktiiviseen hahmon mukaan, jonka kanssa hän kävi sisäistä keskustelua. Horney kuvasi jo 1930-luvulla teoksissaan kilpailuyhteiskunnan tuotetta, huippuyksilöä, jolle mitkään saavutukset eivät tuota tyydytystä. Sosiaalinen media tarjoaa “ihanneminän” tarpeillemme tyydytyksen näyttämön. Clare kysyy, onko ihanneminä lopulta tavoittelun arvoinen?

Teoksen valmistamista on tukenut Taiteen edistämiskeskus.

––––

Mark Niskanen (s. 1991, Venäjä) ja Jani-Matti Salo (s. 1984, Suomi) työskentelevät jokapäiväisiä ilmiöitä ja teknologioita yhdistelevien, monimediallisten installaatioiden parissa. Teoksissaan he hyödyntävät taustojaan musiikin, liikkuvan kuvan, audiovisuaalisen tutkimuksen ja skenografian parissa. Kaksikon viimeaikaiset teokset ovat käsitelleet aisteja, vuorovaikutussuhteita, muistoja, yksin- ja yhdessäolon kokemuksia sekä niiden yhteyksiä globaaleihin teemoihin. Kokonaisuudet kehittyvät usein paikka-alttiiksi ja katoaviksi tilanteiksi. Niskasen ja Salon töitä on ollut esillä viime vuosina Yhdysvalloissa muun muassa Brooklyn Bridge Parkissa, Mana Contemporaryssa, Grand Rapids Art Museumissa, Suomessa HAM Helsingin taidemuseossa sekä tulevana kesänä Helsinki Biennaalissa.

www.niskanensalo.com
@niskanensalo

HUOM! Koronatilanteesta johtuen näyttelyaikaa on pidennetty.