2.4. — 25.4.2021

Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN
Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Iisa Maaranen – STONE IN A WATERING CAN

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

  • Mark Niskanen & Jani-Matti Salo – CLARE

IISA MAARANEN

Turkos betyder skydd för Navajo-folket. De hänger en turkos på taket i sitt hem för att skydda sig från djävulen. *

Iisa Maaranens soloutställning Stone in a Watering Can sträcker sig över Forum Box Permanto och Monttu. Utställningen består av verk tunt målade på bomull med arabiskt gummi tempera, som rör sig mellan det figurativa och det abstrakta. Avtrycket av målningarna domineras av rörelse och rytm, men samtidigt är atmosfären tyst och tom.

Verken visar glimtar av en hemmamiljö. Den turkosa färgen upprepas i målningarna i utställningen och tar upp de källor som vi söker tillflykt från. Målningarna pausar vid olika små ögonblick och är laddade med betydelser.

Burkar och behållare i badrumsspegelskåpet. En glödande bastuugn och en sommarkvälls turkosljus vid fönstret. Samma turkosa ljus på telefonens blinkande skärm. En hand som letar efter en annan hand. En daglig syssla. Skuggan av krukväxter och en vattenkanna. 

Stämningen svänger mellan ljus och mörk som ett oändligt förändrande landskap av känslor. Den tunna målningen sprids på kanvasduken med lätta virvlar, den tjocknar, söker efter en referenspunkt, ändrar riktning och så småningom flyr bortom definitioner. Atmosfären vandrar från närvaro till frånvaro och tillbaka.

Ankomst och avresa. Utrymmet mellan hemmet och resten av världen.  Integritet och allmänhet. Vilande skor på en mjuk, ljus matta i korridoren. Gårdsbana. Ett odjur som springer i inre världens mörker – ett odjur som kan observeras tryggt genom fönstret.

Utställningen har fått stöd av Arts Promotion Centre och The Finnish Cultural Foundation.

Alla verk i utställningen kan också ses på vår portfoliosida!

* Navajo-folket är ett ursprungsfolk som bor i sydvästra USA.

Iisa Maaranen (f. 1987) är en Helsingforsbaserad konstnär, som tog sin magisterexamen från Bildkonstakademin år 2018. I hennes konst öppnas vardagliga saker genom målning till en tvetydig, mystisk bild. Maaranen är intresserad av alternativa, mindre giftiga målningsmetoder. Nyligen har hennes främsta teknik varit arabisk gummi tempera, vars bindemedel är en kombination av dammarharts smält i linolja och arabisk gummi lösning. Hennes tidigare soloutställningar var på Borgå Konsthall, Galleria Katariina och B-Gallery. Maaranens verk har också visats i Galerie Anhavas Emerging 2018 -utställning och Kiasmas Crazy Love -utställning.

www.iisamaaranen.com
@iisamaaranen

––––

MARK NISKANEN & JANI-MATTI SALO – CLARE
Trekanals ljudinstallation, 2021 

Clare är en ljudinstallation som leder mot intima fantasier. Clare filtrerar tankar från ett 14-årigt tweetsarkiv och organiserar dem enligt psykoanalytikern Karen Horneys teori om inre konflikter.

Den första delen av verket, Compliance, hänvisar till behovet av tillgivenhet, godkännande och släktskap. Dessa behov betonar ömsesidigt beroende av andra.

Den andra delen av verket, Aggression, hänvisar till behovet av kraft, erkännande, beundran och prestation. Dessa behov betonar konkurrens och fientlighet gentemot andra.

Den tredje delen av verket, Detachment, hänvisar till behovet av självständighet, diskrethet och perfektion. Dessa behov betonar vår åtskillnad från andra.

Verket är uppkallat efter ett alter-ego skapat av Karen Horney, med vilken hon hade ett internt samtal. Redan på 1930-talet beskrev Horney i sina verk det ’idealiserade jaget’ – en produkt av ett konkurrenskraftigt samhälle som ingen prestation ger tillfredsställelse för. 80 år senare utgör sociala medien scenen för att tillfredsställa vår törst efter perfektion. Clare frågar dock om det idealiserade jaget är värt att driva.

Produktionen av utställningen har stöttats av Art Promotion Centre Finland.

––––

Mark Niskanen (f. 1991, Ryssland) och Jani-Matti Salo (f. 1984, Finland) skapar tvärvetenskapliga installationer som väver samman vardagliga fenomen och tekniker. Deras arbete drar nytta av deras respektive bakgrund inom musik, linsbaserat media, audiovisuell forskning och scenografi. Duons senaste verk handlade om sinnena, mänskliga interaktioner, minnen, upplevelser av ensamhet och samhörighet och deras föreningar med globala teman. Deras arbete har formen av platsrelaterade situationer av personlig, amorf och flyktig natur. Niskanen & Salo har nyligen utställt på Brooklyn Bridge Park, Helsinki Art Museum, Grand Rapids Art Museum, Mana Contemporary, Miami Art Week och Art Quarter Budapest. Deras nyligen beställda videoinstallation A Scene visas på Helsingforsbiennalen 2021.

www.niskanensalo.com
@niskanensalo

OBS! Ändringar i utställningsschemat är möjliga på grund av coronaläget. Vi kommer att informera om ändringar på vår webbsida och sociala media.