Kädenjälki on kolmen kuvataiteilijan muodostaman Hyäryllistä taiteilijaryhmän (Jouko Korkeasaari, Sari Koski-Vähälä, Heli Kurunsaari) näyttely. Se esittää kolme erilaista taiteellisen tekemisen ja ajattelun tapaa, joista yhdessä muodostuu taiteilijaryhmän yhteinen visuaalinen ilme ja yhteinen ajattelu. Mukana on ryhmän yhdessä valmistamia teoksia sekä jokaisen omia teoksia, jotka on ripustettu yhdeksi näyttelykokonaisuudeksi. Näyttelyn yhteisteokset rakentuvat käsin valmistetuista osista ja kierrätysmateriaaleista.
Ryhmän työskentelylle on tyypillistä hidas ja paljon toistoja sisältävä käsillä tekeminen. Yhdessä työskennellessä kolmen tekijän eri näkökulmat ja vahvuudet kietoutuvat orgaanisesti yhteen. Käsillä tekemisen taito ja sen opettelu nivoutuu sattuman sekä yllätysten viljelyyn ja näiden kautta uuden löytämiseen. Vanhojen teosten materiaaleja ja niiden osia käytetään uusien teosten pohjana, mistä seuraa Hyärylliselle ominainen materiaalien, muotojen ja merkitysten kiertokulku.
Näyttelyn nimen voi nähdä viittaavan käsillä ajattelun tärkeyteen, mutta sen voi ajatella myös laajemmin kädenjälkenä, perintönä, jota olemme jättämässä niin yksilöinä toisille ihmisille kuin ihmiskuntana tuleville sukupolville/planeetallemme.
Ensimmäinen Hyäryllistä -näyttely pidettiin vuonna 1992, ja ryhmä saattaa olla Suomen pitkäikäisin jatkuvasti toimiva taiteilijakollektiivi. Ryhmän laaja retrospektiivinäyttely Kaikkea hyäryllistä oli esillä WAMissa (Wäinö Aaltosen museo) Turussa 2020. Muita näyttelyitä ovat olleet mm. Etusormen merkitys nyky-yhteiskunnassa Galleria Amassa, Helsingissä 2020 ja Yritys selventää hämmentävää tilannetta, Aboa Vetus Ars Novan Takkahuoneessa 2017. Ryhmän teoksia on mm. Wihurin säätiön, Turun kaupungin ja Suomen Valokuvataiteen museon kokoelmissa. Jokaisella ryhmän jäsenellä on myös oma kuvataiteellinen työskentelynsä, johon ryhmän projektit ja vaiheet lomittuvat. Ensimmäinen julkinen teos Lentoon valmistui 2024 Taivallahden peruskouluun Helsinkiin.
Jouko Korkeasaari tutkii eri tyylilajien rajoja kuvataiteen keinoin. Muotikummitus- projektissaan hän työstää käsityö- ja kuvataiteen tekniikoilla puettavia taideteoksia, jotka on dokumentoitu muotivalokuvauksen käytäntein. Kuvissa yhdistyvät monet päällekkäiset teemat, kuten vaihtoehtoiset alakulttuurit, ajan ilmiöt, sukupuolen kirjo ja queer-historia.
Sari Koski-Vähälän teokset syntyvät pääosin hänen oman perheensä tuottamasta ylijäämästä ja roska-aineksesta. Vuosien keräilyn ja hapertuvien materiaalien myötä teokset tekevät näkyväksi ja antavat konkreettisen muodon ajan kulumiselle, luonnon kiertokulun ja inhimillisen luopumisen teemoille. Teosmateriaalien historia on osaltaan käyttäjänsä luomaa ja taide toimii tuon toiminnan ja valintojen kriittisenäkin peilinä.
Heli Kurunsaari työskentelee puupiirrostekniikalla. Hän pohtii työssään ihmisyyttä ja ihmisen kuulumista ympäristöönsä ja historiaansa.
Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus, Niilo Helanderin Säätiö, SKR Pohjois-Pohjanmaan rahasto.
Mediabox