17.9. — 10.10.2021

Hanna Saarikoski – PLÖTSLIGT ÄR DET AFTON
Kaija Hinkula – FIRE HOSE 50 BAR
Minna Suoniemi – DENSE WATER

HANNA SAARIKOSKI – PLÖTSLIGT ÄR DET AFTON

Var och en står ensam på jordens hjärta / genomborrad av en solstråle / och plötsligt är det afton.

–Salvatore Quasimodo

I Hanna Saarikoskis nya videoinstallation bygger sju separata videor en illusion av ett sammanhängande landskap. Materialet i installationen samlades under 2015-2021 på sju olika platser.

Det verkar som om det inte händer mycket. En kråka flyger till toppen av ett träd, en ny hög med stockar dyker upp vid en avverkningsplats. Varje skärm är som en landskapsmålning med rörelse, en levande målning. Allt kan inte upptäckas samtidigt. Det öde huset bakom dig kollapsar medan uppmärksamheten riktas mot fågelflocken som roterar i sydöst. Det snöar, månen stiger någon annanstans.

Hanna Saarikoski (f. 1978, Kannus) bor och arbetar i Somerniemi. Hon tog examen från Bildkonstakademin 2008. I sina verk kombinerar hon måleri, teckning, videokonst, installationer och performativa element. Saarikoskis verk har presenterats i många separat- och grupputställningar i Finland, inklusive Mäntän Kuvataideviikot 2012, Aboa Vetus & Ars Nova och Emma.

Tack: Centret för konstfrämjande,Suomen Kulttuurirahasto och Alfred Kordelinin Säätiö


KAIJA HINKULA – FIRE HOSE 50 BAR

Kaija Hinkulas Fire Hose 50 Bar består av målningar och färdiga element. I installationen blandar olika objekt ihop med målade ytor och bildar två-, och tredimensionella samt rumsliga verk i samband med utökad målning. Var börjar målningen och var slutar den? Vad händer när vardagliga objekt placeras i en ny ordning och sammanhang?

Utställningen skapar visuella tankeförbindelser, där verklighet och fantasi möts. Hänvisningar till den moderna världen och samtida händelser – Hinkulas symboliska användning av objekt som brandsläckare och kundvagnar förvandlar sig till färgglada installationer som en del av världens lekplats. Ett spel, som också kan bli absurt, bildas.

Kaija Hinkula (f. 1984) tog examen som konstnär 2008 och tog sin magisterexamen i bildkonst 2021 från Bildkonstakademin (FI). Hinkula är intresserad av att utforska gränserna av bildkonstformer och mångfaldigheten av måleri i dess samtida sammanhang. I sina verk använder Hinkula ofta material från vardagen och kombinerar deras former med referenser från måleriets historia. Hennes verk finns i Finlands nationalgalleriets och Uleåborgs konstgalleriets samlingar.


MINNA SUONIEMI – DENSE WATER

Minna Suoniemis utställning Dense Water sammanflätar filmens och fotografiernas materialitet med den åldrande kroppens materialitet och den generella kroppsliga upplevelsen av att vara överdriven. Utställningen Dense Water presenterar tre nya verk: Bond, 4k-video; Oon mä ollut paha mut oon mä ollut hyväkin, film och; Dark Room, installation.

Historien började med min mormor, född 1924. Denna kvinna, som inte passade sin egen tid och landsbygdssamhälle, oavsiktligt slog sönder sin familj och sig själv. Jag känner att det finns något av henne kvar i mig.

Materialet är filmat med en gammal super 8 -kamera från 1972, samma år som jag föddes. Batterisyra har läckt ut i den, det finns kortslutningar, filmen saktar ner eller slutar rulla. Filmen är också utgången och bleknad. Vi åldras båda.

Våren 2021 tillbringade min son och jag tre veckor isolerat, och dessa rum blev en bur för oss två, världen utanför fönstren. Jag började fotografera oss fängslade i vårt hem med en hålkamera som jag gjorde av en iphone -låda. Jag utvecklade negativer i vårt badrum med kaffe, c-vitamin och matsoda, och fixade dem med tätt saltvatten. 

När min son hade viruset sköljde jag hans näspassage med saltvatten. Jag tänkte på det salta vattnet i våra kroppar, hans, mina, min mors och mormors. I mörkrummet kristalliserade det täta saltvattnet på två dagar när vattnet avdunstade. Inuti oss rinner vattnet. Tänk om något av min mormor fortfarande rinner i mig.

Minna Suoniemi (f. 1972) är en Helsingforsbaserad konstnär som arbetar med rörlig bild och ljud. Hennes praktik bygger på förkroppsligad erfarenhet och feministisk kunskapsproduktion och hon har arbetat med teman som kontroll, kropp, klass och familj. Suoniemi har ställt ut internationellt och hennes arbete ingår i samlingar av d.v.s. Kiasma, HAM, Saastamoinen -stiftelsen och den finska statliga konstsamlingen.