Forum Box presenterar: Henrika Lax
Jonna Halli, svenskspråkig konstpedagog på Galleri Forum Box, har intervjuat konstnär Henrika Lax om konsten, skapandet och språket.
Under Svenska veckan 3-9.11.2025 lyfter vi fram Forum Box svenskspråkiga medlemskonstnärer genom att publicera intervjuer om deras konstnärliga arbete.
Kan du börja med att berätta lite om dig själv och vilken typ av konst du skapar?
Jag är född i Helsingfors där jag också har studerat, först en yrkesexamen i bildkonst på Fria konstskolan 1997 och en fil.mag. i nordisk litteratur på Helsingfors universitet 1997 och sedan en konstmag. på konstindustriella högskolan 2002. Numera är jag bosatt på Åland.
Jag är nog väldigt mycket målare. Jag sökte också till Fria konstskolan för att den så explicit var inriktad på måleri. I början var det framför allt måleri, teckning och text. Efter att den gregorianska sången kom in i mitt liv 2003, så har det också blivit mer performance och jag har också arbetat med installation. Men i grunden är och förblir jag nog målare.
Varifrån kommer dina idéer vanligtvis – finns det ett specifikt tema eller en källa som ditt arbete är förankrat i?
Redan som barn var jag väldigt absorberad av existentiella frågor. Jag tyckte det var så oerhört skrämmande att ha blivit född till den här ovissa tillvaron där vilka lidanden som helst kan drabba dig och döden sluka dig eller dina nära när som helst. Så, det är tiden och människan som har blivit mitt tema, vårt ständiga fallande mot döden. Eller det som Rudolf Otto kallar heligheten ”mysterium tremendum et fascinans”, mysteriet som förskräcker och fascinerar. Jag arbetar alltid tematiskt. Och utgående från mitt övergripande tema snävar jag in på någon mindre del som jag utforskar i olika helheter i skapandet. Jag har alltid varit teoretiskt orienterad och mitt skapande är förankrat i bl.a. fenomenologin och psykoanalysen. Den kristna mystiken och den tidiga formen av gregoriansk sång är en annan fästpunkt.
Hur ser en typisk dag ut i ditt konstnärliga arbete – följer du en fast rutin eller arbetar du mer intuitivt?
Det finns ingen typisk dag redan av den orsaken att arbetet som konstnär innefattar så väldigt många och väldigt olika element. Här finns allt från själva måleriet eller skapandet av verk till stipendieansökningar, packa och transportera verk, att förverkliga utställningar, resor, förarbete för skapandet som kan innebära läsning, resor, fotografering, samarbete med andra parter etc. Därtill kommer arbete man behöver göra för att försörja sig, för min del har det mestadels varit undervisning i bild och gregoriansk sång. Så nej, det finns ingen typisk dag, men angående själva skapandet så har min process egentligen alltid samma faser eller moment. Jag arbetar alltid med en helhet och det börjar med något incitament eller en idé, som sedan gror. Här finns mycket förarbete som läsning eller fotografering och andra saker som ger näring åt processen. Sedan när jag målar, så behöver jag ha mycket lugn och ro och kunna arbeta ostört. Jag arbetar oftast snabbt och intensivt när jag väl skapar. Sedan fortgår dialogen mellan tankar och skapande tills jag nått fram. Och då brukar det alltid dyka upp en text till verken. Då vet jag att jag är färdig.
Har din process förändrats under tiden du arbetat som konstnär?
Egentligen har processen inte förändrats, men mina uttrycksmedel har vidgats.
Finns det ett konstverk, en utställning eller ett konstnärligt fenomen som har haft en inverkan på dig?
År 2017-2018 gick jag en kurs på Konstfack i Stockholm. Kursen gick under namnet Helighetens bilder och leddes av professor Tom Sandqvist. Den kursen blev som att hitta hem, eftersom diskursen om det heliga saknades helt när jag studerade i Helsingfors, även om det teoretiska stoffet väldigt långt var det samma. Så nu kunde jag länka alla de teorier jag alltid lutat på till heligheten. Och därmed kunde jag känna att jag slutgiltigt fick den ram där mitt skapande hör hemma. Vi ställde ut i alla sju kyrkor i Nyköping och det var en överväldigande fin upplevelse.
Har du någonsin blivit förvånad över någons reaktion på ditt arbete?
Ja, jag har blivit förvånad många gånger. Men speciellt de gånger när människor stannat inför ett verk och gråtit. Det upphör aldrig att förvåna mig vilken kraft konst har att beröra.
Varför tror du att konst är viktigt i just denna tid?
Det finns så väldigt många orsaker, att man knappast kan räkna upp dem alla. Dessutom är ju konst så oändligt mycket, både historia och nutid. Konsten är vårt minne och våra kulturella och historiska rötter, som berättar om vem vi varit och vad vi har blivit. Nutidskonsten har dessutom möjlighet att kommentera sin samtid med andra medel och på andra sätt än t.ex. media. Konsten förmedlar ju saker på en annan nivå och med ett annat språk än någon annan diskurs i samhället, med en särskild öppenhet för tolkning och mångtydighet. Och i en värld som blir allt hårdare och allt kretsar kring snabba klick, snabba kicks och ekonomi, så behövs konsten för att påminna oss om att vi är annat än pengar och effektivitet. Konstens helande kraft, möjligheten att både identifiera sig och möta helt andra världar, upphör heller aldrig.
Har du ett minne relaterat till Forum Box som du skulle vilja dela med dig av?
Mmm, man minns ju alltid bäst sådant som angår en själv. Vi hade slututställning för vår MA utbildning på TAIK på Forum Box 2002. Jag hade 125 pannåer som skulle upp på väggen och hade en enorm vånda för hur de skulle hängas upp, alltså det rent fysiska arbetet och också hur upphängningen tekniskt skulle fungera på de hårda väggarna. Jag har fortfarande inte slutat vara imponerad av den arbetsinsats som gjordes av Forum Box upphängningsteam för att greja system för målningarna och få upp dem. Som konstnär är man van att få göra det mesta själv och det var en så fantastisk service att få pannåerna redo för upphängning och upp på väggen.
En fråga gällande språk (med tanke på Svenska veckan): Tänker du på språket då du skapar konst – på vilket språk tänker du i din skapandeprocess?
Ja, jag tänker alltid på språket. Dels har jag en väldigt verbal hjärna d.v.s. jag tänker främst i ord, dels är jag också skribent och litteraturvetare. Jag skriver s.g.s. alltid texter till mina verk och jag skriver på svenska. Och till skillnad från bilder, så ska text alltid översättas. Så skillnaden mellan bild och text som medium blir väldigt konkret för mig. I min skapandeprocess tänker jag således också mycket i ord, främst på svenska, men det kan lika väl vara finska eller engelska eller fragment av latin, beroende på mina aktuella källor.
Intervjun gjordes hösten 2025.