Forum Box presenterar: Pauliina Turakka-Purhonen
Jonna Halli, svenskspråkig konstpedagog på Galleri Forum Box har intervjuat konstnär Pauliina Turakka-Purhonen om konsten, skapandet och språket.
Under Svenska veckan 3-9.11.2025 lyfter vi fram Forum Box svenskspråkiga medlemskonstnärer genom att publicera intervjuer om deras konstnärliga arbete.
Kan du börja med att berätta lite om dig själv och vilken typ av konst du skapar?
Javisst. Jag blev klar med mina studier vid Bildkonstakademin år 2003 och sedan dess har jag jobbat som bildkonstnär. Jag arbetar främst med måleri, textilkonst och performancekonst. På senaste tiden har jag jobbat mer och mer med textilkonst, och sitter och syr just för tillfället också.
Varifrån kommer dina idéer vanligtvis – finns det ett specifikt tema eller en källa som ditt arbete är förankrat i?
Jag brukar tänka att det jag skapar handlar om livet i allmänhet. Som ung handlade det ofta om det som kändes värst just då och då fanns det ett behov av att bearbeta de stora känslorna genom att skapa konst. Det kanske handlade om att vara med dessa känslor via konsten, och bearbeta dem via olika material. Skapandet kan göra känslorna synliga och förändras från att vara abstrakta till något materiellt och något man kan gestalta och röra vid.
Att jag är uppvuxen i kyrkan har också haft inflytande på min konst och många av mina konstverk grundar sig i konsthistoria eller kyrkomotiv. Jag har även ställt ut med textilverk i Lovisa kyrka år 2017 och förbereder nu min kommande utställning, som är en del av Kuolevainen -projektet i Kaleva kyrka i Tammerfors.
Hur ser en typisk dag ut i ditt konstnärliga arbete?
Har du en fast rutin ?
Varje morgon börjar jag med att simma i havet, det är viktigt för mig. Om det skulle gå att välja ut vissa rutiner för en arbetsdag, skulle jag först och främst vilja att arbetet var mer rutinartat och det skulle finnas mer tid för det konstnärliga arbetet som jag ägnar mig åt på mitt arbetsrum i Arabiastranden. Utöver skapandet omfattar det konstnärliga arbetet även en massa möten och arbete på datorn – bäst skulle det vara om dagen gick ut på att simma – dricka kaffe – jobba på arbetsrummet.
Ser du någon skillnad på de olika teknikerna du jobbar med? Hur skiljer sig måleriet från att sy och brodera?
Ja, jag anser att målandet är mer naket och mer skämmigt på något sätt. Då jag målar behöver jag utrymme och all tid i världen. Jag brukar säga att jag är en söndagsmålare och målar från november till halva januari. Att måla har alltid varit lite jobbigt för mig, jag har flera gånger gått från känslan av att måla något “verkligen härligt” till att sedan “förstöra” verket.
Att arbeta med textilkonst är däremot pågående. Jag kan alltid fortsätta där jag senast slutat och materialet har sin egen vilja och sitt eget uttryck. Materialet, dvs. tyget i sig har sin egen historia som jag sedan arbetar vidare på.
Hur ser du på skillnaden mellan att ställa ut i ett galleri, som t.ex. Forum Box och att ställa ut i ett offentligt rum?
För tillfället har jag arbetat mycket med konst i andra rum än gallerier och museer. I galleriet är det underförstått att där finns konst, man vet kanske vad man möter då man kommer in i ett galleri. Konstrum ger ram åt konsten på så vis att allt går an. I andra, offentliga rum blir det lättare rabalder. Verken är på sätt och vis synligare, och upplevs ibland som störande eller provokativa. Jag har haft arbeten på bl.a. kontor, Kastelholms slott och i kyrkor. Dessa andra rum, som inte är gallerier eller museer, ger en slags ram åt konstverken.
Varför tror du att konst är viktigt i just denna tid?
Konsten är både viktig och oviktig. Konsten är ett språk, som kan ha positiva effekter på samhället, men språk har även sina skuggsidor. Rasism, misogyni och annan destruktiv information kan ta form via språket, även via bildspråket.
Det viktigaste för människans överlevnad är att få sina grundbehov uppfyllda, och konsten kan ses som en del av grundbehoven hos vissa människor. Konsten kan vägleda i att uttrycka det man har inom sig och öppna utrymmen som finns inne i människan så de kan bekräftas hos andra människor.
Har du några minnen om Forum Box så du vill dela med dig?
Min första utställning på Forum Box var 2005, en duo med Kalle Turakka Purhonen. Min första soloutställning var också på Forum Box och jag minns att utrymmet kändes rätt så präktigt och flott. Kände lite panik för att ställa ut där som så ung och hade nog ett starkt behov av att lyckas med utställningen. Sedan dess har jag ställt ut på galleriet ett par gånger. År 2004 broderade jag vyn från Forum Box fönster och år 2009 hade jag en utställning tillsammans med Outi Pieski, och jag minns att det var kul att installera den.
Tillbaka till språket med tanke på Svenska veckan och tvåspråkighet: Tänker du på språket då du skapar konst – på vilket språk tänker du i din skapandeprocess?
Ja, det gör jag. Språket jag tänker på då jag arbetar med mina konstverk beror på vem jag tänker på eller diskuterar med just då. Ifall jag tänker på min bror, är språket svenska, men ifall jag tänker på mina föräldrar är det finska som gäller. Tyget och kläderna jag arbetar med har också ett språk – jag känner till varifrån de kommer och vem de har tillhörts. Om vi kunde höra mina konstverk, skulle de ha fler olika läten och tala i tungor. Konstverken yttrar sig via glossolali.
Pauliina Turakka-Purhonen är aktuell med utställningen Eläville ja kuolleille (Sv. Till de levande och de döda) i Kaleva Kyrka i Tammerfors. Utställningen är en del av Kuolevainen -projektet som pågår under 18.10– 11.11.2025.
Intervjun gjordes hösten 2025.