Kädenjälki/Handprint/Handavtryck är en utställning av konstnärsgruppen Hyäryllistä, bestående av tre bildkonstnärer: Jouko Korkeasaari, Sari Koski-Vähälä och Heli Kurunsaari. Utställningen visar tre olika sätt att skapa konst och tänka, som tillsammans bildar gruppens gemensamma visuella uttryck och tankesätt. Den innehåller både gemensamt skapade verk och individuella verk som hängts upp som en sammanhängande helhet. De gemensamma verken är uppbyggda av handgjorda delar och återvunnet material.
Gruppens arbete kännetecknas av långsam, repetitiv handgjord skapandeprocess. När de arbetar tillsammans vävs de tre konstnärernas olika perspektiv och styrkor ihop på ett organiskt sätt. Att behärska hantverket och lära sig det är kopplat till att odla slump och överraskningar, vilket leder till nya upptäckter. Material från gamla verk används som grund för nya, vilket skapar en cyklisk användning av material, former och betydelser som är typisk för Hyäryllistä.
Utställningens titel kan ses som en hänvisning till betydelsen av handens tänkande, men kan också förstås som ett fingeravtryck, ett arv som vi lämnar både som individer till andra människor och som mänsklighet till kommande generationer och planeten.
Den första Hyäryllistä-utställningen ägde rum 1992 och gruppen kan vara Finlands längsta, kontinuerligt verksamma konstnärs-kollektiv. En större retrospektivutställning, Kaikkea hyäryllistä, visades på WAM (Wäinö Aaltonen museum) i Åbo 2020. Andra utställningar har inkluderat Etusormen merkitys nyky-yhteiskunnassa på Galleria Amassa i Helsingfors 2020 och Yritys selventää hämmentävää tilannetta på Aboa Vetus Ars Novas Takkahuone 2017. Deras verk finns bland annat i Wihuri-stiftelsens, Åbo stads och Finlands Fotografiska Museums samlingar. Varje gruppmedlem har också sitt eget konstnärliga arbete, som vävs in i gruppens projekt och faser. Den första offentliga skulpturen Lentoon färdigställdes 2024 och placerades vid Taivallahden grundskola i Helsingfors.
Jouko Korkeasaari undersöker gränserna mellan olika konststilar. I sitt projekt Muotikummitus skapar han konstverk som är både hantverks- och bildkonstverk, som kan bäras och dokumenteras med modens fotografiska tekniker. Hans verk behandlar teman som alternativa subkulturer, tidsfenomen, könsidentitet och queer-historia.
Sari Koski-Vähälä arbetar huvudsakligen med material från sin egen familjs avfall och skräp. Genom åren har hon samlat och använt förfallande material för att ge konkret form åt tidens gång, naturens cykler och mänsklig avveckling. Materialens historia är delvis skapad av deras användare, och konsten fungerar som en kritisk spegel av dessa handlingar och val.
Heli Kurunsaari arbetar med träblocktryck. I sitt arbete reflekterar hon över människans plats i relation till sin omgivning och historia.
Ladda här utställningskatalogen.
Läs mer på finska eller engelska.
Mediabox