3.7.2023

Utställningsprogram för hösten 2023 har publicerats

Forum Box utställningsprogram för hösten 2023 har publicerats!  Mer detaljerad information om utställningarna kommer att uppdateras på vår hemsida under hösten.

❦❦❦

8.9.–1.10.2023
Teemu Saukkonen
Mediabox: Marja Viitahuhta & Ánnámáret

6.–29.10.2023
John Court
Mediabox: Kristoffer Ala-Ketola

3.–26.11.2023
James Prevett
Mediabox: Liinu Grönlund & Okku Nuutilainen

1.–23.12.2023
Noora Nio-Juss
Mediabox: Jade Kallio & Remi Vesala


Teemu Saukkonen

Nyljetty jänis / Flådd kanin / Skinned rabbit (2020–2021). Foto: Jouko Järvinen.

Temat och den drivande kraften för utställningen Moments of Life har utvecklats under flera år. Delvis har skapandet av målningarnas inspirerats av Teemu Saukkonens regelbundna resor under mer än ett decennium till Sydostasien, där förhållningssättet till djur som föda, exempelvis hundar och fåglar, är annorlunda än hos oss.

Innehållet i målningarna rör sig på betydelsernas ”knivspets”, då djuren som hanterats av människan inte bara skildrar lidelse och livets slut, utan även föda. Naturstyckena som verkena gestaltar symboliserar avstående och oskuld, samt människans makt och alienationen från naturen.

Målningarnas icke-ursäktande realism och raka penseldrag utrycker ett hemlighetsfullt hot, men även hopp. Djuren är målade nästintill ”levande” genom en läcker färgbehandling, och deras överdrivna storlek antyder respekt för varje naturstycke. Den (sur)rationella tragedin utsmyckad med svart humor i verken är empatisk, och det är upp till var och en att bestämma hur en kompletterar (Moments of Life) målningarnas berättelser.

Teemu Saukkonen (f. 1954) bor och arbetar i Tammerfors. Början på Saukkonens karriär årena 1978-1982 sammanföll med måleriets blomstringsepok. Rörelsen som hans konst representerar kallades neoexpressionism, vars stildrag var ett figurativt måleri och strävan efter ett känsloladdat individuellt uttryck. Ämnet för Saukkonen var till en början människan. Senare blev så kallade readymade-element och det icke-föreställande inslag del av hans verk. I början av 2000-talet utnyttjade Saukkonen gamla korsstyngnsarbeten i sina verk, genom vilka han återgick till den föreställande konsent. I Saukkonens nyaste målningar har ämnet varit livets sårbarhet och förgänglighet samt förhållandet mellan människan och naturen. Saukkonen har alltid använt sig av konstnärlig och samhällelig stimulus i sin egen konst.


John Court

John Court (f. 1969, Bromley, Kent, UK; lives in Tornio, Finland) skapar konst som härstammar från personliga erfarenheter, som fokuserar på kroppen, och viktigast av allt, vars kärna finns i processen och tidens rörelser.

Court tog sin examen från Londons Camberwell School of Art (1994) och fick en 1st Class Hounours Degree i skulptur från Norwich School of Art and Design (1997), och även om den allmänna karaktären i hans projekt har utvecklats över tiden, är den konstnärliga grunden som han utvecklade som skulptur studerande fortsättningsvis en grundläggande stöttepelare i hans förhållningssätt till konstutövande. Färg, exempelvis, kräver aldrig vidare hänsyn från hans del, eftersom den blir förutbestämd av de material han använder. Och medan han fortsätter att skapa skulpturala objekt och rita, anpassas dessa processer ofta till att svara på specifika kontexter och/eller passa ihop med tidsbaserade verk. De resulterande transformationerna expanderar kraftigt omfattningen av hans konstnärliga tillvägagångssätt och genererar i sin tur utfall som är oväntade och fängslande. Courts intresse för processen är så långsträckande att han inte differentierar verk som producerats i studion eller live inför publiken. Han anser att allt är performativt.

Court har ställt ut vidsträckt och har blivit inbjuden att uppträda vid stora evenemang så som Navigating North på KIASMA Museum för Samtidskonst (2023)  Belfast International Festival of Performance Art i Belfast, Norra Irland, Storbritannien (2023, Das Dicke Ende i Bern Art Museum i Schweiz (2018), MA, Art Museum i Rouyn-Noranda Kanada (2018), UP-ON Live Art festival i Chengdu Kina (2017), SIGNAL Festival i Brussels Belgien (2017), Beijing Live i Kina (2016), Viva! Art Action festival i Montreal, Kanada (2015), 7a*11d i Toronto, Kanada (2014), DigitaLive i Guangzhou, Kina (2014), SpaceX Gallery Exeter i Storbritannien (2012), Guangzhou Live Art Festival i Kina (2010), ANTI Contemporary Art Festival i Finland (2010 och 2018), Venice Biennalen (2005) och the Liverpool Biennial (2004).


James Prevett

James Prevett föddes i Cambridge, England och bor för närvarande i Helsingfors. Han skapar ting att samlas omkring – föremål, evenemang, texter, video, ofta kombinerade ihop som skulpturer, och är intresserad av skulptur som ett sätt att utforska gränserna för medvetande och kroppar, både personliga som kollektiva.

Hans två intersektionella metoder av konstnärlig praktik, studiobaserat skapande och social praktik, utforskar båda skulptur och dess sociala relationer. James arbetar ofta med andra människor som ett sätt att undersöka detta och föra in alternativa röster i verken.

Han har ställt ut vitt och brett, inkluderande i Storbritannien, Finland, Thailand, USA, Österrike och Brasilien, och han var del i en arbetsgrupp som representerade Storbritannien vid arkitekturbiennalen i Venedig år 2006. Hans verk finns i Kiasmas-, Finlands Nationalgalleris samlingar och åtskilliga privata samlingar. James är lektor i skulptur vid Konstuniversitet Uniarts i Helsingfors. År 2021 tilldelades han det inledande Linnamopriset av Olga och Vilho Linnamos stiftelse för ett engagerat undersökande som demonstrerats i hans konstnärliga praktik.


Noora Nio-Juss

Levoton uni / Rastlös dröm (2022), träsnitt, 2,5 x 3 m. Foto: Noora Nio-Juss.

Noora Nio-Juss (f. 1976) är en bildkonstnär från Helsingfors. Noora tog sin magisters examen i bildkonst från Konstuniversitetet Bildkonstakademin år 2017 och sin kandidatexamen i bildkonst från Estlands konstakademi år 2000, med huvudämnet målning.

Nio-Juss har haft flera separatutställningar och deltagit i grupputasställningar såväl i Finland som utomlands. De senaste utställningarna var i Åbo konsthall, Galleri Sculptor i Helsingfors, Tallinns konsthall, Riihimäkis konstmuseum och VS Galleriet i Fiskars. Nio-Jussis verk finns bland annat i Finlands Nationalgalleris-, Helsingfors stads konstmuseums-, Paulosiftelsens-, Mänttä stads och Tammerfors konstmuseums samlingar. Noora Nio-Jussi var år 2020 Queen Sonja Print Award – prisnominerad och år 2021 fick hon William Thuring priset.

Under de senaste åren har Nio-Juss arbetat med storskaliga träsnitt. Hennes träsnitt rör sig i gränslandet mellan måleri och trägrafik. Noora söker efter nya sätt att ställa ut trägrafiken samt nya metoder att skapa och uppleva den på.

Den kommande utställningen har understötts av Greta och William Lehtinens stiftelse, Centret för konstfrämjande och Stark.